سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مژده ای دل که مسیحا نفسی میا یدد


89/2/28 ::  3:20 عصر

دیدن خداوند تبارک و تعالی

کسانی که در علم کلام اهل سنت کار کرده باشند میدانند که ایشان معتقدند که خداوند فقط در این دنیا قابل رویت نیست و در روز قیامت مردم خداوند را با چشم سر میبینند.

آنها برای اثبات مدعای خود این آیه را مطرح کرده اند

وجوه یومئذ ناضره * الی ربها ناظره

اینان به خیال خام خویش خواسته اند قرآن را مثل شیعیان به قول خودشان به تاویل نبرند و بر معنای ظاهش حمل کنند غافل از اینکه دچار چه گمراهی بزرگی شده اند زیرا که آنان از اهل بیت جدا شده‌اند واین جدایی آغاز گمراهیشان بود و به خاطر همین در مسائل جبر و اختیار و قدیم بودن قرآن و دیدن خداوند و.. افتادند.

آنها خواستند خود، قرآن را تفسیر کنند و غافل بودند که آورنده آن فرموده : مادامی که به  قرآن و اهل بیت من با هم تمسک کرده‌اید گمراه نمیشوید و آنها چون اهل بیت و مفسران واقعی قرآن را رها کرده اند برای خدا دست و پا ساختند بدون اینکه به عواقب این امر فکر کنند .

 اما جواب ما:

علت اینکه مردم نمیتوانند خداوند را در این دنیا بینند این است که خداوند جسم نیست و اینکه چرا جسم نیست را در ادله پایین مشاهده فرمایید:

چرا خدا جسم نیست که بتوانیم او را ببینیم مگر چه مشکلی به وجود می‌اید؟

اعتقاد به جسم بودن خداوند نتایج باطل بسیاری دارد که ما طی چند مقدمه به آنها اشاره میکنیم:

1-هر چیزی که جسم باشد محتاج به جا و مکان است ودر جایی که وارد میشود باید برای او جا به اندازه کافی  باشد و او نیاز به این جا ومکان دارد واگرنه نمیتواند آنجا باشد و این با اصل بی نیازی خداوند که بارها در نماز تکرار میکنیم (الله الصمد)نمیسازد

 

2- از مشخصه‌های جسم این است که در یک لحظه نمیتواند در همه جا باشد و در هر کجا باشد از جای دیگر خبر ندارد زیرا در آنجا حضور ندارد و این نیز با ذات خداوند نمیسازد

 

3- یکی دیگر از لازمه های جسم بودن نیاز آن به مواد سوختنی است یعنی باید برای حرکت انرژی مصرف کند و برای به دست آوردن انرژی نیاز به آب و غذا و اکسیژن دارد و این نیز با اصل بی نیازی خداوند تبارک و تعالی نمیسازد.

 

4- از دیگر خصوصیات جسمیت فرسوده شدن است یعنی اجسام به مرور زمان فرسوده و به نابودی نزدیکتر میشوند به خلاف ارواح که فرسودگی در آنها راه ندارد  و کاملا واضح است که خداوند از اینچنین مشخصه‌ای به دور است

با توجه به این مقدمه‌ها شما حاضر میشوید قائل به این بشوید که خدا در قیامت مثل ما لباس جسمیت بپوشد؟

پوشیدن لباس جسمیت حتی برای یک لحظه مساویست با افتادن از خدایی برای همان لحظه

اما تفسیر ایه معنایی میشود تقریبا معادل چشم امید در زبان امروزی خودمان که مثلا میگوییم خدایا چشم امیدم به تو است نه اینکه تو رو میبینم. پس معنای آیه در فرقه غنی شیعه میشود اینکه در روز قیامت تمام چشم امیدها به خداوند است که با عدالتش محاکمه‌شان نکند. 


نویسنده : سریه پاکباز

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه
پارسی بلاگ
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها :: 
3512


:: بازدید امروز :: 
1


:: بازدید دیروز :: 
2


:: درباره خودم ::


:: اوقات شرعی ::

:: لینک به وبلاگ :: 

مژده ای دل که مسیحا نفسی میا یدد

:: اشتراک در خبرنامه ::

 

:: مطالب بایگانی شده ::

فروردین 1389